Fruitzuur peeling

Een fruitzuurpeeling is een peeling die de bovenste laag van de huid verweekt. De bovenste huidlaag schilfert de dode huidcellen versnelt af.
Door het afschilferen van de dode huidcellen worden poriën niet meer afgesloten waardoor talgkliertjes minder snel zullen verstoppen en minder snel gaan ontsteken. Daarnaast heeft fruitzuur heeft ook een ontstekingsremmende werking waardoor het uitermate geschikt is om verschillende vormen van acne te behandelen.

Het intakegesprek voor een behandeling

Wanneer u als nieuwe patiënt bij ons komt, is een intake gesprek altijd nodig. In dit gesprek komt namelijk alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft. Uw klacht en uw verwachting wordt besproken. Daarnaast wordt besproken hoeveel behandelingen nodig zijn, welke resultaten u kunt verwachten, wat de kosten zullen zijn en krijgt u informatie met betrekking tot de voor- en nazorg.

Het kan zijn dat de huidtherapeut beslist dat u geen goede kandidaat bent voor fruitzuurpeelingen. In dat geval zal de huidtherapeut altijd haar uiterste best doen om samen met u te kijken naar alternatieve behandelingen of oplossingen.

Huidverjonging gezicht, fractional laser, peeling, fruitzuur behandeling Leiden

De behandeling met fruitzuur in leiden

Tijdens de behandeling zal uw huid eerst gereinigd worden. Wanneer de fruitzuurpeeling op de huid aangebracht wordt, zal dit branderig en jeukend voelen. De huid zal rood worden en er kunnen kleine, witte blaasjes verschijnen. Afhankelijk van de reactie zal de fruitzuur na enkele minuten geneutraliseerd worden met water.

Na de behandeling

Eventuele roodheid en blaasjes verdwijnen binnen één tot twee dagen, soms zelfs al na enkele uren. Soms ontstaan er korstjes na de behandeling. Het is belangrijk dat u niet aan deze korstjes gaat krabben. Ze genezen vanzelf binnen enkele dagen.
De behandelde huid is gevoelig voor zonlicht. Stel daarom de huid tot zes weken na de laatste behandeling zo min mogelijk bloot aan UV straling (zowel zon als zonnebank). U kunt eventueel een zonnebrandcrème gebruiken (minimaal factor 30).

Resultaat van de fruitzuur behandeling

Het resultaat van de behandeling is afhankelijk van de indicatie. Over het algemeen ziet de huid er gladder en gezonder uit, worden donkere verkleuringen opgebleekt en zullen ontstekingen van de huid verminderen.

Risico’s

Bij naleving van de voorzorgsmaatregelen treden normaal gesproken geen bijzonderheden op. Wanneer u de behandelde huid echter blootstelt aan zonlicht is er een risico op het ontstaan van pigmentvlekken. Bij een donkere huid kan de behandelde huid soms donker verkleuren. In het algemeen verdwijnt deze ‘hyperpigmentatie’ vanzelf na drie tot zes maanden. In zeldzame gevallen is het echter blijvend.

Vergoeding

Controleer uw polis of vraag uw zorgverzekeraar naar de hoogte van de vergoeding en de eventuele voorwaarden.

U kunt via onderstaande button een afspraak maken in een beschikbaar spreekuur.

Beschikbare spreekuren