Krijg je rimpels van slapen?

Dit is een veel gestelde vraag. Het kan, maar het komt echter niet vaak voor. ‘Slaaprimpels’ komen het frequentst voor bij mensen die niet voldoende drinken. Zij hebben daardoor vaak een minder elastische huid. Wanneer je dan verticale compressie geeft op de flank van je gezicht, dan kunnen deze rimpels er in ‘slijten’.

Hoe merk je dat je huid minder elastisch is? Trek de huid van je handrug op. Of de huid tussen je jukbeen en oog (onderooglid / wal). Wanneer deze direct onverstoorbaar terugveert, is je huid voldoende elastisch. Is dit niet zo? Dan is je huid mogelijk verminderd elastisch. Wellicht kun je dan op zoek naar een oorzaak. Drink je wel voldoende? Of is er mogelijk een ander probleem in je huid?

Hoe ontstaan slaaprimpels?

‘Slaaprimpels’ kunnen ook ontstaan door eenzijdig slaapgedrag. Dit noem je zo wanneer je (bijna) altijd op één zijkant slaapt. Wanneer je aan deze zijde meer rimpels ziet, dan zijn deze mogelijk ontstaan door je slaapgedrag. Iedereen heeft echter een bepaalde mate van asymmetrie. Slaaprimpels zien er vaak uit als verticale rimpels. Probeer maar eens. Laat de zijkant van je hoofd op je handpalm rusten. Je ziet dan specifieke ‘druk’ rimpels ontstaan. Dit zijn vaak ook de rimpels die veroorzaakt worden door slaapgedrag.
Wat kun je er aan doen? Je kunt proberen meer op je rug te slapen, of frequenter van slaapkant te wisselen.